Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
afs
Mobil menu

Principper for indsamling og klasseopsparing

Principper for indsamling og klasseopsparing

Begrundelse

Skolen får løbende anmodninger fra forskellige organisationer om deltagelse i indsamlinger til forskellige formål. Der kan være tale om salg af postkort, mærker eller lign. Ofte er der indbygget en "gulerod", idet klassen får en del af det indsamlede beløb.

Folkeskoleloven (paragraf 50, stk. 13) åbner endvidere mulighed for klassens elever og forældre kan, eventuelt i samarbejde med skolen, ved fælles indsamling eller på anden måde i fællesskab tilvejebringe midler til dækning af udgifter, der ikke dækkes af kommunen (skolen). Den enkelte elevs ret til deltagelse i arrangementer kan ikke betinges af et beløb eller en anden ydelse.

Formål

På skolen vil vi jf. skolens værdigrundlag gerne gøre skolens elever til aktive og demokratiske verdensborgere med udsyn. Her skrives der bl.a. ”Som Red Barnet ambassadørskole giver vi bl.a. eleverne indsigt i, hvordan og hvad der sker ude i verden, og at det handler om at tage ansvar og forpligte sig, ikke kun tænker på sig selv, men er villig til at yde”.

Derudover skrives der: ”Den kulturelle og religiøse mangfoldighed vil være voksende fortsat. Forestillingerne om, hvad det vil sige at være borger i Danmark, er under forandring. Det er derfor vigtigt, at vi alle er i stand til at tænke medborgerskabsbegrebet – det globale medborgerskab - med som en del af skolens samlede dannelsesopgave”.

Vi ser det derfor som naturligt og vil derfor gerne understøtte disse indsamlinger, hvis der forud er etableret pædagogiske og eller fagfaglige tiltag, samt at der er arbejdet med et konkret emne først, hvis klasser eller en årgang skal deltage aktivt i disse fællesindsamlinger eller lignende.

Det kunne f.eks. være de forskellige nødhjælpsorganisationer, Børnes U-landskalender, eller skolens nuværende samarbejdspartner Red Barnet, men også mindre organisationer der samler ind ved juletid kan medtænkes.

I forbindelse med denne indsamling kan klasser/årgange derfor godt tjene penge til en klasseopsparing.

Formålet med at have klassekasser på Amager Fælled Skole er at give klasserne lidt ekstra midler, som kan bruges løbende til fælles aktiviteter og oplevelser.

Klassekassen kan anvendes til fælles udgifter, der ikke er en forudsætning for gennemførelse for undervisningens formål. F.eks. til fællesindkøb til klassen, klassefester/arrangementer, fornøjelser ved udflugter o. lign. Klassekassen kan altså ikke bruges til aktiviteter og redskaber, som er grundlæggende for undervisningen. Disse udgifter dækkes altid af skolen.

Rammer/beskrivelse af princippet

Indsamling

  • Kun elever fra 4.-9. klasse kan deltage i sådanne indsamlinger.
  • Indsamlinger må ikke foregå i skoletiden.
  • Indsamlingen skal også have et pædagogiske og eller fagligt mål.
  • Eleverne/klassen skal selv ønske at deltage.

 

Godkendelse for indsamling

  • Læreren skal være "med på ideen".
  • Forældrene skal slutte op om indsamlingen/formålet.
  • Skoleledelsen skal godkende deltagelse i indsamlingen på baggrund af en kort skriftlig ansøgning/information fra klassen/medarbejderteamet indholdende en beskrivelse og plan for "projektet".

Der skal indgå overvejelser om elevernes sikkerhed (f.eks. følges ad to og to), og disse overvejelser skal indgå i beskrivelsen til skoleledelsen.

Klasseopsparing

  • Deltagelse i klasseopsparingen og indsamling er frivillig for forældrene og eleverne.
  • Der kan etableres en klasseopsparing, f.eks. i skoleårene forud for lejretur/skolerejse i 5. og 8. kl. i det omfang, klasselærer og forældre kan blive enige herom.
  • Klasseopsparingen vil kunne suppleres med indtægter fra indsamlinger jf. ovenstående, samt fra forskellige arrangementer, lotterisalg eller lignende, planlagt og gennemført af klassens elever, forældre og evt. medarbejderne.
  • Efter aftale er det enten en forælder eller en af klassens lærere, der modtager indbetalingen, lige som det kan besluttes at anvende netbank.
  • Der føres et regnskab over klassens opsparing.
  • Klassekassen gøres op en gang om året, og årets forbrug fremlægges på klassens forældremøde.

 

Godkendelse for klasseopsparing

  • Klasseopsparing aftales på forældremøde og i samråd med kontaktforældrene. Dvs. rammerne for oprettelse af klassekasser skal drøftes på et forældremøde. I den forbindelse skal der være enighed om at etablere en sådan.
  • Det er forældrene i klassen, der beslutter, hvor meget der skal indbetales til klassekassen.

 

Version 3.0 vedtaget af Skolebestyrelsen den 6. marts 2018.

Princippet revideres i henhold til de på det tidspunkt gældende regler.

 

Dokumenter