Årsberetning fra skolebestyrelsen på Amager Fælled Skole 2024/25
Bestyrelsen konstituerede sig på første møde i august med følgende medlemmer:
Elevrepræsentanter: Johan 7. klasse Ellen 8. klasse og Arthur 5. klasse.
Forældrerepræsentanter: Malene Egekær, Asta S. Sekamane, Rie Kaas (forældrenes repræsentant i KKFO), Simone Katja Wolf, Jin Hui Li, Stine Chahid (suppleant), Mette Pfeiffer Susebeek (suppleant), Jens R. Andersen (næstforperson), og Dorthe Brandenborg Frederichsen (forperson).
Medarbejderrepræsentanter: Antoinette Zamroud og Simon Rehfeld.
Ledelsesrepræsentanter: Jan Stæhr Nielsen (KKFO-leder), Claus Simonsen (souschef) og Trine Borch (skoleleder).
Bestyrelsen har som primær opgave at udarbejde principper, som sætter retning for skolens virke. Endvidere at godkende årsbudgettet, samt tilføre et overordnet tilsyn. Det arbejdes med afsæt i henholdsvis Styrelsesloven[1] og egen forretningsorden[2].
Vi repræsenterer alle aktører fra skolens hverdag; medarbejdergrupper, KKFO, elever og forældre. Foruden førnævnte grupper har vi over året et løbende samarbejde med Skole & Forældre[3], som er skolebestyrelsernes organisation. Vores tætteste samarbejde er med underafdelingen Skole & Forældre København[4], og gennemgående og aktuelle temaer er trivsel, inklusion og økonomi. Slutteligt inviteres bestyrelser med jævne mellemrum til temamøder i Borgerrepræsentationen og Skoleforvaltningen.
Amager Fælled Skoles elevråd udgør en vigtig del af skolebestyrelsen. Rådet, som er værdsat og aktivt, kommer med vigtige input og relevante vinkler på arbejdet i undervisningen. I indeværende år har elevrådet blandt andet deltaget i en workshop på Københavns Rådhus om racisme og diskrimination, et opmærksomhedspunkt fra skolens dagligdag. Fx har elevrødderne over året sat spot på sprogbrug i klasserne, et tilbagevendende emne der har stor fokus på AFS.
Elevrådet har været aktiv aktør i udarbejdelse af skolens nye ordensregler, hvor de har haft en vigtig stemme. Vi er rigtig glade for elevernes arbejde, ikke mindst at de har haft en aktie i udarbejdelsen af skolen nye mobilregler, som skal implementeres i det kommende skoleår.
Morgenkaffemøder: På udvalgt dage over året inviterer skoleledelse og bestyrelse til kaffe om morgenen, hvor der er mulighed for en uformel snak med både ledelse og medlemmer fra bestyrelsen. Møder afholdes med henblik på at skabe en tættere dialog med forældregruppen. Der sættes et kaffebord op i skolegården i tidsperioden 7.30-8.00, lokation og dato meldes ud over AULA.
Principper: En central opgave for skolebestyrelsen er at udarbejde principper. Disse principper sætter en overordnet retning for skolens daglige virke, og i år har bestyrelsen sat sig som opgave dels at ensrette principperne, således at de udarbejdes i fælles skabelon, dels at opdatere udvalgte. Vi har blandt andet opdateret princippet for lejrskole, og en kommende opdatering skal ske på princippet for klassesammenlægning. Skolens principper kan tilgås på hjemmesiden under fanen ”Skolebestyrelse”.
Lærernes dag: Skolebestyrelsen er primus motor bag Lærernes dag, en markering af FN’s internationale dag for lærere, som afholdes hvert år d. 5. oktober. Dagen markeres med morgenbrød og kaffe for skolens personale.
Budget: En kerneopgave i bestyrelsesregi er at godkende skolens budget, som er løbende punkter på dagsordenen over året, jævnfør referaterne. Vi er stadig undervejs i forhold til at gennemskue budgettet, hvilket ikke altid er helt ligetil for lægfolk. Over året er der løbende ændringer i såvel lokal budget / økonomi og økonomi i kommunalt regi, og vi gør os umage med at følge med at arbejde med de få prioriteringer, hvor vi som bestyrelse har indflydelse.
En prioritering fra ledelsens side i indeværende år har været få midler til at arbejde med co-teaching og to-lærerordninger i størstedelen af lektionerne i børnehaveklasse og 1. klasse. Endvidere midler til et øget forældresamarbejde, fælles forberedelse og faglig sparring. Slutteligt har man på AFS prioriteret en styrket indsats i fagene matematik og dansk til de 10 % mest udfordrede elever.
Ansættelse: AFS har i foråret ansat Carsten Gjerløv som ny afdelingsleder i indskolingen. Som bestyrelse byder vi Carsten velkommen og glæder os til samarbejdet.
Klager: Over året har vi som bestyrelse modtaget både henvendelser og klager om dette og hint. I henhold til lovgivningen behandler skolebestyrelser ikke klager over ansatte, ledelse eller elever, sådanne skal rettes til ledelse eller forvaltning. Bestyrelsen behandler henvendelser angående manglede overholdelse af principper eller problematikker, der sætter spot på tendenser, der ikke er personfølsomme. Sådanne har vi modtaget og behandlet over året, jævnfør referaterne.
Nye mobilregler: Et nyt tiltag i det kommende skoleår AFS som mobilfri skole. Det har været en længere proces at udarbejdet reglerne, som bliver meldt ud i begyndelsen af det nye skoleår. Mange sten er vendt undervejs, og mange vinkler har været drøftet og diskuteret. Vi er glade for de nye mobilregler og ser frem til at implementere dem.
Mål og kommende opgaver: I skoleåret 2025/26 skal vi implementere en ny mødestruktur med henblik på at optimere arbejdet i bestyrelsen. Endvidere har vi som opgave at opdatere forretningsorden og princip for klassesammenlægning, samt årshjul, at ensarte principperne og arbejde videre med en tættere kontakt til klassernes kontaktforældre.
Slutteligt skal der rettes en stor tak til alle aktører på Amager Fælled Skole for engagement og samarbejde, som vi påskønner både på det formelle og uformelle plan. Vi glæder os til et nyt og spændende skoleår.
På bestyrelsens vegne,
Dorthe Brandenborg Frederichsen, forperson