Årsberetning fra skolebestyrelsen - skoleåret 2023/24
Amager Fælled Skoles bestyrelse konstituerede sig på førstkommende møde i skoleåret og bestod i 2023/24 af følgende medlemmer:
Elevrepræsentanter: Mohammed (9.kl.), Johan (6.kl.) og Jeremias (7.kl) Posten som forperson var delt.
Forældrerepræsentanter: Malene Egekær, Jens R. Andersen, Asta S. Sekamane, Rie Kaas (tillige forældrerepræsentant i KKFO), Stine Chahid (suppleant), Anders A. Anderskov (næstforperson) og Dorthe B. Frederichsen (forperson).
Ledelsesrepræsentanter: Trine Borch (skoleleder), Jan Stæhr Nielsen (KKFO-leder), souschefstilling vakant fra juni ->oktober, Claus Simonsen (souschef fra oktober).
Medarbejderrepræsentanter: Morten From og Simon Rehfeld.
Skolebestyrelsen har til opgave at sætte en overordnet retning for skolens virke. Den agerer i henhold til styrelsesloven samt egen forretningsorden. Bestyrelsen repræsenterer alle aktører fra skolens hverdag; medarbejdergrupper såvel som elever, KKFO og forældre.
Arbejdet i bestyrelsen:
Vi lader os inspirere af Skole & Forældre, som er skolebestyrelsernes fælles organisation. I praksis har vi oparbejdet et tæt samarbejde med den lokale afdeling, Skole & Forældre København, hvor vi endog har en repræsentant i bestyrelsen, nemlig Rie Kaas.
I Skole & Forældreregi er vi over året inviteret til arrangementer af forskellige karakter. Fx har vi i dette skoleår deltaget i et foredrag af Imran Rashid omhandlende børn og unges digitalisering og skærmbrug. På det årlige weekendkursus for skolebestyrelsesmedlemmer i København i efteråret drøftes emner med relevans for bestyrelsesarbejdet. I indeværende år var fokus på inklusion med et oplæg af Rasmus Alenkær
Én gang årligt er alle skolebestyrelser i kommunen inviteret til et fællesmøde med oplæg og dialog med forvaltning og de kommunale ordførere for uddannelse og folkeskole fra Borgerrepræsentationen.
I år har omdrejningspunktet fra disse møder primært været inkluderende læringsfællesskaber og digitalisering i undervisningen.
Et opdrag fra forvaltningen er, at skolebestyrelser mindst én gang årligt drøfter skolernes inklusionsrammer. Amager Fælled Skole har implementeret ”Inkluderende Læringsfællesskaber” som metode i inklusionsopgaven. Emnet, inklusion, drøftes løbende på bestyrelsesmøderne.
En vigtig aktør i bestyrelsen er elevrådet. AFS har engagerede elevrødder, som udøver et seriøst og flot arbejde for skolens elever. ”Elevrødderne” fremkommer med ønsker fra baglandet og har i indeværende år blandt andet været optaget af at forbedre tonen eleverne imellem, andre fysiske rammer for udskolingen i frikvarterer, ansvar for egen læring og større indflydelse. Foruden bestyrelsesmøderne er elevrepræsentanterne med i den årlige skoleudviklingssamtale, som afløser for kvalitetsrapporten. Her har eleverne en stemme i forhold til evaluering og udvikling af skolens kvalitet. Vi takker elevrepræsentanterne for et fint og givende engagement og ser frem til samarbejdet i det kommende skoleår.
Det årlige kontaktforældremøde fandt sted den 6.2.24, med denne invitation: Kære kontaktforældre
På Amager Fælled skole har vi haft flere gode samarbejder med kontaktforældrene. Vi får desværre ofte først etableret kontakten når 'noget brænder'. I skolebestyrelsen og i ledelsen har vi derfor besluttet, at vi gerne vil et tættere samarbejdet og holder derfor et møde hvor I får et bredere indblik i skolens hverdag og hvor vi drøfter jeres rolle. Vi har nemlig hørt fra flere at de er i tvivl om hvad der forventes.
Rollen som kontaktforældre er uformel, og det som vi ønsker at I bidrager til er:
- Drivkraft i og tovholder på at skabe et positivt miljø blandt elever, ansatte og forældre
- Bindeled mellem klassens forældre, lærere og pædagoger
- Bindeled mellem klassens forældre og skolens bestyrelse og ledelse
Den årlige invitation til alle skolens forældre var i fandt sted ultimo april. Her fik skolen besøg af organisationen C:NTACT, som arbejder med unge, trivsel og fællesskaber. En gruppe unge fortalte om deres sårbare barndom og skolegang. Besøget gav stof til eftertanke og skabet opmærksomhed omkring ideer og vinkler på, hvorledes skole og forældregruppe kan arbejde med klassefællesskaber.
Bestyrelse og ledelse har over året afholdt morgenkaffemøder med henblik på at oparbejde en tættere kontakt med forældregruppen. Der opstilles et kaffebord i skolegården fra kl. 7.30 til 8.00 med henblik på at skabe mere synlighed og mulighed for en uformel sludder med både ledelse og bestyrelsesmedlemmer.
Datoer for morgenkaffemøderne fremgår af referaterne og vil blive meldt ud som opslag på Aula.
I løbet af året har der været ændringer i ledelsen. Dorte Juul er som souschef erstattet af Claus Simonsen, der tiltrådte i oktober, og i det kommende skoleår søges der efter en afdelingsleder til indskolingen. Repræsentanter fra bestyrelsen er med i ansættelsesprocessen.
En central opgave for bestyrelsen er at udarbejde principper for skolens virke. Vi har over året i samarbejde med KKFO-personalet arbejdet med og godkendt nye principper for fordeling af elever på KKFO samt princip for brug af digitale midler samme sted. For principper for både skole og KKFO – tilgå linket her og kig under skolebestyrelsen > principper” https://afs.aula.dk/
En central opgave for bestyrelsen er økonomi og budget, som jævnligt er på dagsordenen. AFS har i en periode været på handleplan i forbindelse med et underskud, men er atter på rette spor grundet omprioriteringer og besparelser, disser især rettet mod lejrskoler og madskolen.
Skolebestyrelsen fejrer FN’s internationale lærer dag med at forkæle pædagoger og lærere med morgenbrød og kage.
Slutteligt skal rettes en tak for et fint samarbejde med elever, medarbejdergrupper og forældre tilknyttet AFS og ser frem til et nyt og spændende skoleår 2024/25. Er der brug for at tage kontakt til et bestyrelsesmedlem, gøres dette over Aula enten ved at søge på navne i beskedsystemet eller ved at søge på AFS skolebestyrelse i søgefeltet.
På vegne af bestyrelsen,
Dorthe Brandenborg Frederichsen, forperson