Amager Fælled Skole den 16.06.22
Amager Fælled Skole
Princip for klassesammenlægning
Hvorfor sammenlægges klasser?
Klassesammenlægninger er almindeligvis betinget af, at en eller flere af klasserne på en årgang har et for lille antal elever og derfor bevirker, at det samlede elevantal udløser færre klasser på årgangen. Da de økonomiske midler tildeles efter det faktiske elevantal, vil der som regel ikke være økonomi til at fastholde klasser med for få elever.
Reglerne for, hvordan pengene fordeles mellem skolerne, er vedtaget af Københavns Kommunes borgerrepræsentation og udarbejdet af Børne- og Ungdomsforvaltningen, der har ansvaret for driften af blandt andet kommunens folkeskoler.
Dvs. det er elevantallet på årgangen, der bestemmer antallet af klasser. Når en årgang kan deles, så der er 28 elever pr. klasse, kan klasserne lægges sammen. Eks. tre klasser med hhv. 18, 19 og 19 elever giver 56 elever i alt på årgangen. 56 elever kan deles til to klasser med 28 elever i hver klasse.
Klassesammenlægninger kan dog også være på baggrund af sociale, faglige og/eller pædagogiske overvejelser. F.eks. kan det nogle gange give mening at skabe nye klasser når eleverne/klasserne kommer i udskolingen (7-9. klasse).
Beslutning om at lægge klasser sammen og om den praktiske gennemførelse heraf, træffes af skoleledelsen i samråd med skolens personale og med orientering til skolebestyrelsen. Når skoleledelsen har besluttet at gennemføre en klassesammenlægning orienteres skolebestyrelsen hurtigst muligt.
Skoleledelsen holder øje med det samlede elevantal og orienterer i god tid skolebestyrelsen, hvis der er udsigt til sammenlægning.
Procedure ved sammenlægning
Kontaktforældrene inviteres til at møde med teamet og ledelsen.
Børnene får det at vide hurtigst muligt efter ovenstående møde, i klassen af de faste lærere, og der sendes et orienteringsbrev til klassens forældre samtidigt på AULA med en dato til et forældremøde en uge efter.
Skolebestyrelsen og evt. kontaktforældrene medvirker i forbindelse med klassesammenlægninger til dialog mellem forældre og skole med henblik på at mindske de bekymringer og udfordringer som klassesammenlægninger kan medføre. Erfaringen er, at klassesammenlægninger for langt de fleste elever ender harmonisk, og giver mulighed for nye venskaber og relationer.
Hvilken klasse skal mit barn gå i?
Enhver klassesammenlægning er en unik situation – ikke to klassesammenlægninger forløber ens. Overordnet arbejdes der dog altid ved klassesammenlægninger ud fra Amager Fælled Skoles generelle principper for klassedannelse.
Principper ved placering af elever i klasser:(ikke prioriteret rækkefølge) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uanset årsagen til en klassesammenlægning, er det til enhver tid målet at sikre den bedst mulige skolegang for den enkelte elev og minimere de gener, eleven og dennes forældre måtte opleve i forbindelse med en sådan. Derfor har Amager Fælled Skole udarbejdet følgende retningslinjer for proceduren omkring klassesammenlægninger.
Retningslinjer for klassesammenlægningsprocessen:
Skoleledelsen beslutter i tæt samråd med årgangens lærere og pædagoger hvordan sammenlægningen konkret skal foretages, idet der især tages hensyn til klassernes trivsel og foretages individuelle vurderinger af elevernes behov.
En klassesammenlægning kan ske i løbet af et skoleår. Hvis sammenlægningen sker om foråret sammenlægges klasserne efter en aftalt plan, men bibeholder lærerressourcerne skoleåret ud.
Når en forestående klassesammenlægning er en realitet, informeres lærere om dette og der aftales en procedure for processen.
- Ledelsen sammensætter teamet for de sammenlagte klasser
- Der samles datagrundlag fra f.eks. nationale test, overleveringsmøder, dialogmøder m.v.
- Der afholdes møde med lærere/ledelse, hvor processen og principperne aftales.
- Der afholdes møde med forældrene, hvor forældrenes spørgsmål og bekymring drøftes.
- Klasseteamet og ledelsen fordeler børnene i de nye klasser.
- Når den endelige klassesammensætning er klar, informeres forældrene via meddelelse til hjemmet. Den endelige klassesammensætning ligger fast.
- Det tilstræbes at de nye klasser og personaler er sammen med de nye klasser i en tilfredsstillende periode op til sommerferien, så der skabes gode homogene klasser og forløb, så tidligt som muligt.
- Som i tilfældet med alle andre klasser, kan lærerbesætningen først offentliggøres, når time/fagfordelingen er endelig planlagt i udgangen af maj måned. Det tilstræbes dog, at alle sammenlagte klasser bliver besat med i alt fald en og gerne flere ”kendte” lærere.
- Fra det øjeblik, den endelige klassedannelse er en realitet, tilstræbes det, at eleverne og forældrene får enslydende informationer fra skolen.
- På årgange iværksættes ”ryste-sammen” aktiviteter i de nye klasser, f.eks. arrangeres udflugter, f.eks. Zoo, Blå Planet eller lign.
- Efter klassesammenlægningen afholdes der hurtigst muligt det første forældremøde, hvor der vælges nye forældrerepræsentanter, og forældrene kan deltage aktivt i processen omkring de nye klasser. På forældremødet drøftes også, hvilke ”ryste-sammen”- aktiviteter, der iværksættes for forældrene.
- Skolebestyrelsen vil løbende holde sig orienteret om klassesammenlægninger og medvirke til, at der sker en opfølgning på alle forløb, således at værdifulde erfaringer ikke går tabt.
Principperne giver plads til, at både ledelse, lærere og pædagoger har et råderum i forhold til, hvordan en given klassesammenlægning skal håndteres.
Når en årgang kommer over 32 elever i gennemsnit per klasse, skal/kan der ske en klasseopdeling efter samme principper som ovenstående.
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 16.6.22