Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
afs
Mobil menu

Princip for hjemmearbejde

Princip for hjemmearbejde


På Amager Fælled Skole er hjemmearbejde en del af det af gå i skole. Det er dog bevidst, at vi ikke kalder det lektier men hjemmearbejde, da vi gerne vil gøre op med det ”traditionelle lektiebegreb”, som har fyldt de seneste mange årtier.


Hvorfor hjemmearbejde?
For at alle børn kan blive så dygtige, som de kan, og få så mange som muligt rustede til det videre liv, finder vi det nødvendigt, at elever fra tid til anden har hjemmearbejde. Langt det meste vil kunne nås i skoletiden og FF (Faglig Fordybelse i denne sammenhæng – se yderligere om FF på Skoleporten), men der er også mange andre aspekter ved hjemmearbejde, som er med til at gøre forældrene til reelle samarbejdspartnere omkring deres børns læring og udvikling.

Vi mener overordnede hjemmearbejde har følgende funktion:

  • Kan understøtte den fagopdelte og tvær/temafaglige undervisning, således at eleverne kan få et større udbytte af undervisningen.
  • Kan træne elevernes kundskaber og færdigheder, når og hvis der er individuelle behov for dette.
  • Kan lære eleverne at planlægge og organisere sin tid samt at udvikle gode arbejdsvaner, selvdisciplin og selvindsigt.
  • Kan understøtte arbejdet med opnå sine egne tydelig læringsmål og arbejdet med elevplanen i forhold til ansvar for egen læring.


Hvad kan hjemmearbejdet f.eks. være?
Hjemmearbejdet skal være differentieret således, at arbejdet giver eleverne passende udfordringer, både hvad angår deres klassetrin (alder), kompleksitet og omfang. Derudover skal hjemmearbejdet tilrettelægges så arbejdet i princippet kan klares på egen hånd af eleven, der er en rimelig deadline, og at det er ”kendt stof” som der arbejdes med.
Mængden og indhold af hjemmearbejde ændres derfor i løbet af elevernes skolegang. Fælles for alle er dog en træning i at være forberedt og strukturering af tid.
Hjemmearbejde som kræver fordybelse og tid, og som ændres i løbet af elevernes skolegang kan f.eks. være:

  • Læsning af en roman, dansk skriftlig fremlæggelse (stil), problemregningsopgaver, arbejde i projekt- og temauger m.v.
  • Skolefagssamtale med forældrene (tale hjemmearbejde), hvor eleverne dagligt/jævnlige får til opgave at fortælle om, hvad der foregår i skolen, og hvad der arbejdes med. Dette kan f.eks. udbygges til direkte ”opgave” hvor man taler om familiens elforbrug, skal måle længden af sit skrivebord, eller sammen med forældre finde frem til de 10 største byer i Danmark.
  • Forberede sig til en tilrettelagt undervisning jf. ugeplanen eller i forhold til en læringsaktivitet som der er givet besked om.
  • Færdiggøre opgaver m.v. som ikke er blevet færdiggjort i skoletiden.
  •  Læse 20 min. dagligt samt øve matematik min. 10 min. dagligt eller andre konkrete områder.
  • Tage foto via mobiltelefonen eller udarbejde et stykke konkret arbejde via diasfremstilling om f.eks. ”fortæl om din by”.

 

Skolen vil løbende forsøge at indgå samarbejde med Dansk Røde Kors Ungdom eller Red Barnet Ungdom om en traditionel form for lektie- eller læringscafé som supplement til FF.
På Amager Fælled Skole opfordrer vi alle elever – uanset klassetrin – at der læses 20 minutter om dagen, da læsning er alle fags grundpille. Se yderligere om vores læsehandleplan på skoleporten.


Skolens ansvar:

  • Elevernes årsplaner skal være tilgængelige for forældre og elever i samtlige fag. Denne er koordineret på årgangen, så der ikke er sammenfald af større opgaver.
  • Der udarbejdes hver uge en ugeplan, hvor hjemmearbejde fremgår. Denne ugeplan udgives om fredagen inden den pågældende uge.
  • I FF bliver der først færdiggjort hjemmearbejde og indhentet tidligere opgaver.
  • Lærerne differentierer hjemmearbejdet til den enkelte elev.
  • Der gives hjemmearbejde i kendt stof, hvor der evt. kan hentes hjælp på aula eller kendte portaler.
  • Skolen/lærerne skal være tydelig i ”må- og skalopgaver”, og især på de yngre årgange skal lærerne give mulighed for en masse ”må opgaver”, da eleverne ofte har en stor lyst og motivation til at ville lære – og arbejde med noget. Dette skal skolen fremelske og understøtte.
  • Sørge for rimelig deadlines og som udgangspunkt ikke hjemmearbejde fra dag til dag.

 

Elevernes ansvar:

  • Holde sig opdateret om hjemmearbejde på aula flere gange om ugen.
  • Være orienteret om og forholde sig til, hvornår der er en større opgaver og om nødvendigt bede om hjælp til at strukturer tiden op til.
  • Benytte sig af FF og den nye lektiecafe på en konstruktiv måde.
  • Gør lærerne opmærksom på, hvis mængden eller sværhedsgraden er uoverskueligt.

 

Forældrenes ansvar:
Meget forskning viser, at forældrenes engagement i deres barns skole og skolearbejde har relativ betydning, for om børnene får et udbytte af undervisningen.
Vi forventer derfor forældrene dagligt samtaler med deres barn om fag, undervisningen og de arbejdsprocesser, der foregår på skolen ved bl.a.:

  • Holde sig opdateret på ForældreIntra i forhold til kommende uges hjemmearbejde.
  • Være orienteret om større opgaver og hjælpe deres barn strukturere tiden op til.
  • Give mulighed for at barnet kan deltage i gruppearbejde uden for skoletid.
  • Give mulighed for at installere Windows 365 på devices derhjemme, så barnet/den unge har mulighed for at arbejde videre med produkter etc. derhjemme.
  • Skabe gode rammer for hjemmearbejde – bl.a. stille sig til rådighed i forbindelse med opgaver i stil med eksemplet om familiens elforbrug.


Vedtaget af Skolebestyrelsen den 5. marts 2019

Dokumenter

Princip for hjemmearbejde 2019.pdf

Shape Created with Sketch.