Sukkerpolitik

Amager Fælled Skole er en Sundhedspædagogisk profil- og madskole, hvor en sund dagligdag tilgodeser og styrker børnenes faglighed og trivsel. Som Sundhedspædagogisk profil- og madskole er det derfor naturligt, at vi vil være forgangsskole på sundhedsområdet.

Mål:
Amager Fælled Skoles Madskole serverer sund og ernæringsrigtig mad i dagligdagen, hvilket medvirker til at skabe gode og sunde madvaner hos vores elever.

Vi ønsker vedvarende at støtte vores elever i evnen til at træffe sunde valg for dem selv, derfor vil vi fremadrettet gå i dialog omkring, samt have øget fokus, på mængden af slik, sodavand og andre usunde madvarer blandt vores elever. Her vil vi særligt være opmærksomme på de store elever, som gerne skal fungere som gode rollemodeller for de små Med det mål at udvikle vores elevers kompetencer og lære dem at forholde sig fornuftigt til det de spiser, har skolebestyrelse besluttet, at det næste sundhedstiltag er at justere skolens nuværende sukkerpolitik.

Tiltag:

• Det er ikke tilladt at medbringe og indtage slik, sodavand, kager, chips, energidrikke mm. i skoletiden
  • Hvis man ikke er tilmeldt madordningen og madpakke medbringes, betragtes det som forældrenes ansvar, men skolen opfordre til, at indholdet af madpakkerne generelt skal være sundt og næringsrigt og at skolen sukkerpolitik overholdes.
  • Skolen vi gå i dialog med hjemmet, hvis hyppige usunde madpakker forekommer
  • Juice og kakao kan pr. august 2017 ikke længere bestilles via Skolemælk
  • Skolen vil gå i dialog med de store elever og evt. forældre, hvis de medbringer eller køber usunde mad- og drikkevarer i skoletiden. Ved fortsat medbringelse af usunde mad- og drikkevarer, vil skolen inddrage dette. Det er skolens vurdering som vægtes, i forhold til om det er usund/sund mad & drikke og om sukkerpolitikken overholdes, til dette spørgsmål.
  • Fødselsdage og andre sociale arrangementer på skolen er undtaget af sukkerpolitikken. Her vil det fortsat være tilladt at dele f.eks. kage eller lignende ud til sine klassekammerater, men skolen opfordrer jer til at have ovenstående i tankerne, når der er noget, som skal fejres. Det er den enkelte lærer samt skolen der definerer hvorvidt der er tale om et socialt arrangement

Formål:

Skolebestyrelsen ønsker med disse tiltag at fremme elevernes trivsel, indlæringsevne, læringslyst, fysiske og psykiske sundhed – Vi håber derfor på alles forståelse og opbakning.

Den reviderede sukkerpolitik er vedtaget i SB den 16. maj 2017

Sukkerpolitik.pdf

Shape Created with Sketch.