Inklusionsprincip Amager Fælled Skole
Princip for inklusion:
Formålet er at sikre alle børn og unge en mulighed for at indgå i et lærende, anerkendende og udviklende fællesskab med udgangspunkt i skolens værdigrundlag på Amager Fælled Skole.
Mål:
Målet med Amager Fælled Skoles princip for inklusion er:
- At alle elever, der går på skolen, har mulighed for at deltage aktivt i undervisningen
- At alle elever, der går på skolen, trives og føler sig som en del af fællesskabet
- At alle elever, uanset forudsætninger, udfordres fagligt og bliver så dygtige, som de kan
- At alle elever, uanset forudsætninger, bidrager til fællesskabet
- At alle forældre har kendskab til og forståelse for skolens værdisæt i forhold til inklusion,
og hvordan vi arbejder med dette
Ansvarsområder:
Når det drejer sig om at sikre, at alle børn har mulighed for at indgå i et lærende og udviklende fællesskab, har både skole og hjem et centralt ansvar at løfte.
Skolens ansvar:
- Personalet møder og kommunikerer åbent og konstruktivt med alle elever og forældre
- Personalet arbejder med fleksible, inkluderende læringsmiljøer
- Personalet og skolen arbejder med programmet ”Plads til forskellighed”, Læs mere her
- Personalet arbejder konstruktivt og løbende med beskrivelserne af de vanskeligheder børn kan befinde sig i. Indsatserne bliver dokumenteret i de pædagogiske notater og statusark, som er skolens arbejdsredskab
- Personalet tilstræber at inddrage eleverne så meget som muligt i det inkluderende arbejde på skolen og i klasserne.
- Skolen tilstræber at lave en varieret undervisning, som tilgodeser børn med forskellige behov og måder at lære på.
- Skolens organisering sørger for at pædagoger og lærere har adgang til støtte og vejledning fra skolens ressourcepersoner.
- Skolen søger sparring hos familiekurserne og kommunes kompetencecentre for inkluderende læringsmiljøer og kompetencecentre for neurodivergens (ADD, ADHD, Autisme spektret) efter behov, så elever kan forblive en del af skolen.
- Sørger for at alle forældre er tydeligt informeret om, hvem de skal kontakte med spørgsmål, bekymringer eller ønsker – og hvordan dette kan gøres.
- Tilstræber at forældre til børn med særlige behov vejledes eller henvises til vejledning om støtte til deres børns skolegang.
- Tilstræber at inddrage forældre til børn med særlige behov som en ressource for deres barns skolegang, blandt andet gennem inddragelse af deres egne viden om barnet.
- Tilstræber at alle børn har praktisk mulighed for at deltage i klasse- og skoleaktiviteter, der er med til at bygge fællesskabet op.
Forældrenes ansvar
Forældrene på Amager Fælled skole:
- Bakker op omkring skolens værdigrundlag og samværsregler (som er taget ned, fordi de ikke overholdt lovningen nye skal laves) se link skolens værdigrundlag.
- Taler anerkendende og konstruktivt om skolens personale, elever og andre forældre i deres børns påhør.
- Laver aftaler, som understøtter fællesskabets og klassens sociale trivsel, fx klassefester og fødselsdage.
- Tilstræber en god og positiv dialog i relation til andre forældre, så der skabes en åben dialog med plads til at tale om bekymringer og udfordringer.
Vedtaget i skolebestyrelsen xxx dato.