Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
afs
Mobil menu

Inklusionsprincip

Inklusionsprincip Amager Fælled Skole

 

Princip for inklusion:

Formålet er at sikre alle børn og unge en mulighed for at indgå i et lærende, anerkendende og udviklende fællesskab med udgangspunkt i skolens værdigrundlag på Amager Fælled Skole.

 

Mål:

 

Målet med Amager Fælled Skoles princip for inklusion er:

  • At alle elever, der går på skolen, har mulighed for at deltage aktivt i undervisningen
  • At alle elever, der går på skolen, trives og føler sig som en del af fællesskabet
  • At alle elever, uanset forudsætninger, udfordres fagligt og bliver så dygtige, som de kan
  • At alle elever, uanset forudsætninger, bidrager til fællesskabet
  • At alle forældre har kendskab til og forståelse for skolens værdisæt i forhold til inklusion,

og hvordan vi arbejder med dette

 

Ansvarsområder:

 

Når det drejer sig om at sikre, at alle børn har mulighed for at indgå i et lærende og udviklende fællesskab, har både skole og hjem et centralt ansvar at løfte.

Skolens ansvar:

  • Personalet møder og kommunikerer åbent og konstruktivt med alle elever og forældre
  • Personalet arbejder med fleksible, inkluderende læringsmiljøer
  • Personalet og skolen arbejder med programmet ”Plads til forskellighed”, Læs mere her
  • Personalet arbejder konstruktivt og løbende med beskrivelserne af de vanskeligheder børn kan befinde sig i. Indsatserne bliver dokumenteret i de pædagogiske notater og statusark, som er skolens arbejdsredskab
  • Personalet tilstræber at inddrage eleverne så meget som muligt i det inkluderende arbejde på skolen og i klasserne.
  • Skolen tilstræber at lave en varieret undervisning, som tilgodeser børn med forskellige behov og måder at lære på.
  • Skolens organisering sørger for at pædagoger og lærere har adgang til støtte og vejledning fra skolens ressourcepersoner.
  • Skolen søger sparring hos familiekurserne og kommunes kompetencecentre for inkluderende læringsmiljøer og kompetencecentre for  neurodivergens (ADD, ADHD, Autisme spektret) efter behov, så elever kan forblive en del af skolen.
  • Sørger for at alle forældre er tydeligt informeret om, hvem de skal kontakte med spørgsmål, bekymringer eller ønsker – og hvordan dette kan gøres.
  • Tilstræber at forældre til børn med særlige behov vejledes eller henvises til vejledning om støtte til deres børns skolegang.
  • Tilstræber at inddrage forældre til børn med særlige behov som en ressource for deres barns skolegang, blandt andet gennem inddragelse af deres egne viden om barnet.
  • Tilstræber at alle børn har praktisk mulighed for at deltage i klasse- og skoleaktiviteter, der er med til at bygge fællesskabet op.

 

Forældrenes ansvar

Forældrene på Amager Fælled skole:

 

  • Bakker op omkring skolens værdigrundlag og samværsregler (som er taget ned, fordi de ikke overholdt lovningen nye skal laves) se link skolens værdigrundlag.
  • Taler anerkendende og konstruktivt om skolens personale, elever og andre forældre i deres børns påhør.
  • Laver aftaler, som understøtter fællesskabets og klassens sociale trivsel, fx klassefester og fødselsdage.
  • Tilstræber en god og positiv dialog i relation til andre forældre, så der skabes en åben dialog med plads til at tale om bekymringer og udfordringer.

 

Vedtaget i skolebestyrelsen xxx dato.