Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
afs
Mobil menu

Princip om samarbejde mellem skole og hjem

Version 5

Gensidige forventninger om samarbejde mellem skole og hjem

Amager Fælled Skole er en skole med en vilje til at møde elever og forældre med respekt og en vilje til at dyrke mangfoldigheden. Men også en vilje til at møde den enkelte elev og familie i øjenhøjde og derigennem arbejde på et forpligtende samarbejde.

På Amager Fælled Skole er ejerskab en vigtig del af skolens DNA. At forældre, elever og medarbejdere[i] føler et stort ejerskab til skolen, er det, der har gjort, at skolen i løbet af få år er blevet til en eftertragtet skole med stigende trivsel og faglighed.

På Amager Fælled Skole benytter vi Aula som primær platform for skriftlig kommunikation. I takt med at eleverne digitale kundskaber udvikles, bliver Meebook inkorporeret som platform for undervisning og MSOffice365 som værktøj.

I principperne for kommunikation med hinanden ønsker vi at skabe en respektfuld, åben og anerkendende kommunikation mellem forældre/hjemmet og skolen. Forældre kan forvente at blive mødt af en god tone og en konstruktiv og anerkendende tilgang til den pågældende elev/situation. Samme tilgang forventes af forældrene i kommunikation til skolen.

Der er derfor en fortsat forventning om, at vi som forældre, elever og medarbejdere deltager aktivt i og understøtter fællesskabet og det fælles samarbejde, som er centreret omkring eleverne, deres undervisning og fællesskaber.

Amager Fælled Skole er noget, vi skaber sammen - med vilje.

Samarbejdet mellem skole og hjem

Et godt samarbejde mellem skole og hjem er en væsentlig forudsætning for, at ethvert barn får optimalt udbytte af skolegangen. Et stærkt skole-hjem-samarbejde giver mulighed for bedst muligt at understøtte elevernes skolegang og samtidigt sikre rimelige rammer for skolens ansatte. Vi bør derfor altid arbejde på et tillidsfuldt forhold mellem elever, medarbejdere og forældre, og samarbejdet bør foregå med en rimelig vægtning mellem hensynet til skolen, klassen og den enkelte.

Der vil være specifikke forventninger til at være skoleparat eller uddannelsesparathed afhængig af årgangen. Disse vil kunne forventes meldt ud på forældremøde.

Skolens forældre, ledelse og medarbejdere har i fællesskab, derfor udviklet nogle få grundforventninger:

Skolens elever forventes:

  • At møde til tiden (helst 5 min. før)
  • At møde velforberedt, udhvilet og dermed undervisningsparat
  • At udvise og udvikle ansvar for egen og andres læring
  • At bidrage til fællesskabet og et godt undervisningsmiljø
  • At udvise respekt og tolerance over for såvel med-elever og skolens medarbejdere

 

Skolens forældre forventes:

  • At støtte op om elevens skolegang, både fagligt og socialt
  • At tjekke Aula minimum et par gange ugentligt
  • At holde sig opdateret om indhold på Meebook løbende (adgang via Aula)
  • At deltage aktivt i skole-hjem-samarbejdet om eleven (forældremøder, samtaler osv.)
  • At respektere medarbejdere som professionelle fagfolk
  • At respektere skolens professionelle dispositioner
  • At følge op på det faglige arbejde i ugeplanen/Meebook ved fravær

 

Skolens medarbejdere forventes:

  • At ethvert møde med en elev sker på en anerkendende og konstruktiv måde, med udgangspunkt i eleven
  • Via professionelt samarbejde at give undervisning af høj faglig kvalitet samt at hjælpe hver elev til en god faglig og social udvikling
  • At give den enkelte elev et trygt og nært miljø
  • At bidrage til den enkelte elevs dannelse i et demokratisk samfund
  • At se elevernes forældre som en ressource
  • Via sin professionelle og pædagogiske baggrund at være initiativtager til at opbygge et tillidsfuldt samarbejdsforhold til de enkelte forældre

 

Vi forventer desuden at alle elever, forældre og medarbejdere kender til, efterlever og understøtter

Se vedhæftede samværsregler

 

 

Forældremøder

Møderne skal understøtte forældrenes ansvar for deres barns udvikling i samklang med årgangens og klassens udvikling. Desuden kan et formål være at sikre, at forældrenes ressourcer bliver brugt bedst muligt i samarbejde med skolen og de øvrige forældre omkring elevernes trivsel og adfærd gennem skoleforløbet. Møderne forventes at kunne afholdes i en god tone og med en konstruktiv indgangsvinkel.

Det er bl.a. på forældremøderne at medarbejdere og forældre i fællesskab:

  • Kan vedtage egne regler og politikker om bl.a. mobiltelefoner, klassekasse, fødselsdage, gaver, lege/madgrupper m.m.
  • Klassens/årgangens team kan orientere forældregruppen om den daglige undervisning
  • Kan vælge klassens kontaktforældre (kontaktforældre vælges kun af og blandt forældrene)
  • Drøfte evt. tiltag i forbindelse med trivsel og faglighed

 

Forældremøderne gennemføres som udgangspunkt som fællesmøder med alle klassens forældre og anvendes primært til informationer og drøftelser om den enkelte klasses/årgangs faglige og sociale virke.

De afholdes ca. én måned efter sommerferien/skolestart. Møderne gennemføres dels som fælles forældremøder på de enkelte årgange med vægt på emner, hvor der kræves fælles holdning blandt forældre og medarbejdere og dels som et klasseforældremøde.

Møderne kan dog godt have anden form og karakter, hvis den enkelte klasse og/eller årgang vurderer, at dette giver bedre mening og kvalitet.

Medarbejderne fra årgangsteamet er ansvarlige for mødernes planlægning og gennemførelse. Skolebestyrelsesmedlemmer kan inviteres til møderne. Skoleledelsen og skolebestyrelsen deltager på 0. årgangs forældremøde.

Klassens forældre/kontaktforældre bør dog høres i forhold til at komme med input til dagsordenen.  Ligesom, at kontaktforældrene bør opfordre de øvrige forældre til at deltage i forældremødet.

Forældremøderne har en helt central rolle i forhold til samarbejde mellem forældre og skole. Derfor forventes det, at alle forældre deltager med min 1 forælder, pr. barn.

 

Skole-hjem-samtaler og kommunikation

Skole-hjem-samtale

Formålet er at give elever, forældre og medarbejdere en fast, tilbagevendende mulighed for at tale om egne erfaringer i forbindelse med barnets faglige og sociale udvikling.

Skole-hjem-samtaler gennemføres minimum 1 gang årligt med hovedlærere (dansk og matematik). Som udgangspunkt således:

  • I 0.kl. gennemføres to samtaler: 1 hjem-skole-samtale i efteråret samt 1 skole-hjem-samtale i foråret.
  • I 1.-4. kl. gennemføres én samtale i efteråret med hovedlærere (+ evt. behovssamtale i foråret), samt læringsfestival[1] i foråret (april/maj), hvor hele teamet deltager, men hvor andre faglærere har ansvaret ligeså.
  • I 5.-7. kl. gennemføres læringssamtaler[2] med eleverne, som følges op af én skole-hjem-samtale i efteråret med hovedlærere + Tour de fagene[3] i foråret, hvor faglærere præsenterer indhold.
  • I 8.-9. kl. gennemføres læringssamtaler med eleverne, som følges op af én samtale i efteråret og en uddannelsesvejledning og evt. behovssamtaler i foråret.

 

Som et led mod målet om at “skabe en bevidsthed hos eleven om ansvar for egen læring”, vil der blive evalueringsværktøjer, hvor eleverne i forbindelse med samtalerne f.eks. skal udfylde eller forberede sig skriftligt, i skoletiden, inden den primære samtale.

 

Amager Fælled Skole kendes på en stærk sundhedsprofil, derfor vil eventuelle sundhedsrelaterede emner vedrørende dit barn også finde sted til samtalen.

 

Det er elevens lærerteam, der sørger for at indkalde dig til skole-hjem-samtale via Aula.

Yderlig samtale og kommunikation (Behovssamtale)

Det vil dog altid være muligt at arrangere yderligere samtaler for den enkelte elev på opfordring fra forældre eller skolen, hvis en given situation taler for det. Det vil oftest være i forbindelse med udfordringer vedr. trivsel og faglighed. Personlige møder kan dog også ske i anerkendelse af, at kommunikation kan være langt mere effektivt og mindre ressourcekrævende ansigt til ansigt.

Kommunikationsrækkefølgen vil dog altid være i prioriteret rækkefølge:

  1. Skriftligt via Aula.
  2. Personligt/digitalt møde eller telefonisk henvendelse.

 

Informationskanaler:

Den daglige kontakt og kommunikation sker elektronisk via Aula. Generelle informationer findes på www.afs.aula.dk

Papirmeddelelser kan anvendes efter behov.

Den enkelte medarbejder bør informere klassens forældre om rammer for evt. brug af medarbejderens private telefon og e-mail til skole-hjem kontakt.

Samarbejde om elevens læring

Skolen

Ugeplaner:

Medarbejderne informerer om ugens ændringer, højdepunkter eller særlige aktiviteter via ugeplanen i Meebook (denne kan ses i Aula). Dette betyder, at ture ud af huset, arrangementer eller vigtige aktiviteter vil fremgå af ugeplanen.

Årsplaner, elevplaner og fagligt indhold:

Al faglig information om indhold eller metode i undervisningsforløb skal ses i Meebook under årsplaner for og forløbene i faget.

Elevplaner vil blive tilgængelige via Meebook, og disse vil bygge på forløbenes indhold og mål fra årets gang. Elevplanen vil være dynamisk, og den kan derfor løbende blive opdateret og udbygget med evalueringer, mål og opfølgning. Lærerne informerer om, hvornår elevens elevplaner i fagene vil kunne findes i Meebook – dette vil ske senest én uge inden skole-hjem-samtalen. Samtalen vil tage udgangspunkt i elevplanen.

Nødundervisning:

Rammerne for nødundervisning jf. ministeriets bekendtgørelse er, at skolen tilrettelægger undervisningen hurtigst muligt, så det kan foregå uden fysisk tilstedeværelse. Det kan blandt andet omfatte fjernundervisning og virtuel undervisning, herunder egen læring i hjemmet efter anvisning fra underviser ved brug af bøger eller digitale undervisningsmidler. Undervisningens konkrete planlægning vil være afhængig af kontekst og ramme –f.eks. medarbejderressourcer og varighed af nødundervisning.

 

Forældrene

Forældrene opfordres til at understøtte deres barns læring ved at benytte sig af Meebook og gennem almindelige samtaler.

F.eks.:

  • Øve tabeller ved aftensmaden
  • Bruge matematik i madlavningen
  • Bruge engelsk, fransk, tysk m.m.
  • Understøtte at eleven læser min. 20 minutter hver dag

 

Eleven

Eleven opfordres til at inddrage sine voksne.

Version 4.0, vedtaget af skolebestyrelsen den 27. april 2021

 

[1] Eleverne viser et produkt alene eller I grupper foran forældrene, fx efter en projektuge, et tværfagligt emne i praktisk- musiske fag eller lign.  

[2] Elev-lærer- samtale, hvor eleven der arbejdes med udvalgte pkt. som kan fremme elevens læring. Det kan både være fagligt, men også i forhold til motivation, arbejdsevne m.v. De læringspunkter som elev og lærer kommer frem til, tages med til evt. skolehjem samtalen og det videre løbende arbejde og dialog mellem elev og lærerne 

[3] Møde med faglærerne, f.eks. fysik, engelsk m.v.

 

[i] Medarbejdere er ansatte på skolen; Lærere, pædagoger på skole og KKFO, køkkenpersonale, ledelse & kontor, rengøring og TAPére og vikarer. I forbindelse med skole- hjemsamarbejde er der primært tænkt på det pædagogiske personale og lærere.

Dokumenter

Princip Skole-hjem-samarbejde 2021.pdf

Shape Created with Sketch.

Samværsregler AFS.pdf

Shape Created with Sketch.