Hvad er madskolen for os

Hvad er en Madskole hos os

Amager Fælled Skole har en sundheds – og madskoleprofil, hvorfor dette spiller en aktiv rolle i vores værdiggrundlag og vores DNA.

Vores madskole er mere end et produktionskøkken og mere end en madordning. Det er en skole, hvor maden er en integreret del af skolens hverdag, pædagogik og organisering.

Formålet med vores madskole er at skabe diversitet og forskellighed inden for skolemaden i København. På vores madskole skal der skabes optimale muligheder for kulinariske udfoldelser og for dannelse af ny

madkultur. Vores madskole er også tænkt som et levende værksted, der arbejder sammen med kommunens øvrige madskoler.

I fællesskab med lærere og det pædagogiske personale vil vi sætte fokus på det gode måltid, hvor vi sikrer  at spisesituationen kan rumme alle vores intentioner om et roligt måltid, god bordskik, samtale om maden, madmod samt fokus på den gode smag og sundhed.

Madskolen fremstiller mad i eget produktionskøkken og har maddannelse, madmod og sundhed som en central og integreret del af hverdagen.

Målet er, at eleverne får sunde kostvaner, hvilket indebærer, at vi motiverer elevernes lyst og madglæde og lærer dem de vaner der skal til for, at kunne træffe sunde valg og hermed øge chancen for bedre livskvalitet uanset kultur og religiøsitet. Grunden til, at vi vægter sundhed så højt, er, at der er en klar sammenhæng mellem sundhed og indlæring.  Vi har således valgt, at have øget fokus på elevernes sundhed, trivsel og læring.

Det er vores vision, at skabe en stolt skole med en markant madprofil. En skole, der har noget at byde på, og som appellerer til alle elever og forældre uanset demografi og baggrund.

Madskolen er ikke et kortvarigt projekt, men en naturlig del af skolens virke og det pædagogiske arbejde. Det er et krav, at eleverne bliver inddraget i madproduktionen, at maden har en høj kulinarisk kvalitet og lever op til Københavns Kommunes målsætning om økologi og bæredygtighed.

Det, at vi er en Madskole betyder, at vi vægter maddannelse og madkultur højt. Derfor er det vigtigt, at der er indlagt en ordentlig pause, så der er tid og rum til, at man kan nyde og fordøje maden. Det er også vigtigt, at frokosten bliver et måltid, som man spiser sammen, og at der er et fællesskab omkring måltidet.

Dagligdagen, didaktik og samarbejdet mellem Madskolen og madkundskab

På Amager Fælled Skole understøtter Madskolen særligt faget madkundskab. Eleverne er i Madskolen en uge af gangen, mens de går i hhv. 5. 6. og 7. klasse. Opholdet varierer mellem teori og praksis, samt elevernes egen videreformidling af deres opnåede viden. Dvs. undervisningen i løbet af ugen og er ofte som sidemandsoplæring og små ”stop” undervejs, mens der er gang i produktionen og madlavning. Børns indlæring bliver bedre, når der er sammenhæng mellem fagene, og børnene kan få lov at omsætte det, de lærer i teorien, til praksis.

Derudover er der følgende fag mål som eleverne kan genkende i Madskolen:

• Eleverne skal tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at vælge og vurdere egne smags- og mad valg.
  • Eleverne skal kombinere produktionen af madlavningens praktiske håndværk, med viden om mad og måltider.
  • Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for madlavning og inspireres til at eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter ud fra egen smag og andre æstetiske erfaringer.
  • Eleverne skal tilegne sig viden om fødevarer, sæson, oprindelse, kultur, sundhedsværdi, tilberedningsmetoder, bæredygtighed, madspild og økologi.
  • Eleverne skal lærer de mest gængse hygiejneprincipper både om opbevaring af fødevarer og i tilberedningsprocessen, samt personlig hygiejne i et køkken.
  • Viden om proteiner, fedt og kulhydrater, samt vitaminer og mineraler.
  • Tilberedningsmetoder og tilsmagning efter de fem grundsmage.

Derudover bliver følgende ”skjulte” kvalifikationer & færdigheder trænet i madskolen:

• Eleverne oplever værdien af et fællesskab omkring et arbejde og måltider.
  • Eleverne lærer at rumme hinandens forskelligheder omkring det fælles arbejde.
  • Eleverne oplever kulinarisk kvalitet og forskellighed.
  • Kendskab til ernæringsprincipper (fødevarestyrelsens anbefalinger) som en naturlig del af deres forståelse for hvad de spiser. Herigennem vil vi øge elevens evne, til at tage ansvar for deres egen sundhed.
  • Eleverne lærer at være gode madværter, ved at forklare måltidet, servere og introducere de andre elever for maden, så de føler sig trygge og inspireret til at spise det, der bliver serveret.
  • Eleverne får kendskab til begrebet kritiske forbrugere, gennem viden om råvarer, økologi, indkøb, madspild, bæredygtighed og miljø.